aules

Arribada la tardor, l'aula d'Inventors i Firaires han realitzat una activitat conjunta d'experimentació amb els sentits tot fent uns fantasmes "trepitja-papers".

Han mirat, tocat, escoltat les pedres per descobrir-ne les seves propietats a través del joc i el gaudi experimentant sensacions diferents. 

Han pintat les pedres amb pintura blanca  amb les mans per percebre la sensació freda de la pintura i la seva viscositat. Hi ha a qui ha agradat més que a altres. El fet de percebre sensacions agradables i desagradables és un bon moment per potenciar-ne la consciència i verbalitzar el que les seves expressions facials i corporals ens estan dient.

 

clica aquí

                            

 

                          

En el marc dels darrers dies del curs, les biaules del Bloc de Mar hem celebrat una festa hawaiana.

Hem fet convergir 2 temes que s’han treballat al llarg del curs de manera més lúdica:

-   Tema transversal del curs “Cultures del món”

-    La importància de la hidratació

-   Conceptes lligats al tot el vocabulari específic que s’ha fet servir entorn a les activitats.

 

Les 6 aules del bloc, ens hem trobat al pati interior que estava decorat amb elements que recordaven Hawai. Allí hi havia 2 racons:

-  Fer batut de pinya, meló i síndria: l’alumnat ha pogut tocar, olorar, mirar, i alguns tastar aquests fruites i després amb la caixa de connexions i la batedora s’ha fet un batut. Alguns alumnes l’han tastat allà mateix i d’altres de postres o per berenar.

-   Fer suc de taronja amb l’espremedor, gaudint de la vibració de l’aparell

Les activitats han estat amenitzades amb música hawaiana i unes quantes professionals han fet una dansa hawaiana acompanyades per l’alumnat.

Aquí us deixem un tastet visual de la proposta:

 

Clica aquí per veure el vídeo

ALOHA!

La setmana del 8 al 12 de Maig, les aules de Cuiners i Mariners van treballat l’estimulació dels sentits amb el tema de Sant Ponç.

Primerament, van anar a l’hort de l’escola, a la part de plantes medicinals. Van mirar, tocar i olorar herbes aromàtiques.

Van poder experiemtar amb fulles suaus i d’altres rugoses; tiges i troncs petits que punxaven; branques petites amb les que es podia fer pessigolles. Van poder veure que la farigola i el romaní, fan olor però rasquen.

Les olors eren diferents però totes agradables. La menta donava sensació de frescor, l’alfàbrega tenia una olor forta i l’espígol, en canvi tenia una olor agradable.

Quant als colors, la camamilla tenia floretes petites i blanques i el poliol les tenia liles com l’espígol.

Es va recollir unes quantes herbes per portar-les cap a les aules. 

Un altre dia, es va fer massatges relaxants amb pindes i oli amb olor d’espigol.

El dia que es va anar a la sala multisensorial, es van visionar paisatges del camp experimentant sensacions de frescor de l’aire amb el ventilador.

Finalment, es va tocar tot de llavors d'espígol i es van omplir unes bossetes per portar a casa i perfumar els armaris.

 

Clica aquí per veure el mutatge del recull de les activitats.

 

 

L'aula dels Firaires ha estat treballant la Primavera a través de l'experimentació amb els sentits aprofitant que les flors creixen en varietat de colors, olors i textures. S'ha aprofitat les zones de pati de l'escola per anar a recollir diferents flors que hem trobat. A més a més, s'ha experimetnat amb roses i tulipes que s'han mirat, olorat i tocat des de diferents perspectives. S'han aprofitat els pètals de les roses vermelles per anticipar que es ferien caure per fer seguiments visuals. 

Una altra activitat relacionada ha estat la de control de l'entorn a través de la regadora adaptada omplint amb aigua recipients de diverses formes i mides amb  les flors a dins, tot treballant el causa-efecte. Després s'ha posat tot al congelador per observar-ne posteriorment el resultat.

Els Firaires han gaudit molt de l'experiència de totes aquestes activitats de primavera.

 

Clica aquí

La setmana del 24 de març hem celebrat els Jocs Florals a l’escola.

Com en cada edició, els nostres són uns Jocs Florals cooperatius on tot l’alumnat de l’escola treballa durant una setmana una cançó, un poema, un conte o un text segons els propis objectius.

La fita que tenim és trobar-nos el darrer dia com a cloenda i fer una creació conjunta.

Enguany, les logopedes i la nostra il·lustradora Marta Quella ens han preparat un trencaclosques gegant que era la Terra.

El primer dia, un alumne va tenir la tasca de repartir les peces a les diferents biaules explicant,  amb un comunicadors -l’step-, què s’havia de fer.

Cada biaula va decorar la peça amb els materials escollits i va poder escoltar i treballar la cançó del Pot Petit “Viatjant per tot el món”. 

 

Aquí podeu visionar un fragment de la cançó adaptada amb pictografia

 

Per la cloenda vam fer una trobada conjunta a la sala gran on tot escoltant la cançó Viatjant per tot el món, vam muntar el trencaclosques i vam posar-hi titelles d'infants d'arreu del món. 

 

Aquí teniu el vídeo de la Cloenda

 

Al llarg de la setmana del 17 al 21 d’abril, des de l’escola hem volgut treballar la festivitat de Sant Jordi.

Les aules han realitzat diverses activitats relacionades amb la diada, com ara explicar i representar la llegenda, manualitats per fer la rosa o el punt de llibre.

En un dels racons de l’escola, es va crear l'espai temàtic de Sant Jordi amb diferents propostes obertes a tot l’alumnat on hi havia:

  • Un photocall amb els principals persontages de la llegenda.
  • Disfresses dels diferents personatges de la llegenda.
  • Contes per poder mirar i explicar.

Tot amb l'objectiu de poder gaudir tot treballant la temàtica d’aquesta festivitat catalana.

 

Us deixem un video perquè pogueu veure que bé ens ho vam passar.

Aquest final de trimestre hem celebrat la Setmana temàtica d'aquest curs. Seguint amb el tema de "Les cultures del món" hem dut a terme diferents tallers on hem pogut compartir amb altres aules i en espais diferents dels habituals, tot realitzant instruments i màscares d'arreu del món amb materials reciclats. Per la presentació de la setmana hem tingut la col·laboració musical de l'Anna Losantos, i per fer la cloenda han participat els alumnes del Cicle Formatiu d'esports de l'Institut Freta de Mataró, on ens han representat músiques de d'arreu del món.

Tot plegat ens ha permès viure una setmana diferent, compartint noves experiències i aprenent més coses d'arreu del món.

 

Clica la imatge per veure el vídeo

cartell Setmana temàtica 23

Aquest segon trimestre els Inventors han treballat el tema dels oficis i s’han centrat en el d'infermera. Han concretat què fa la infermera a l’escola i sobretot a la seva aula.

S'han anat responent a preguntes com:

        Què fa?

        On treballa?

        Quines tasques fa a l’escola?

        Quins estris fa servir?

Les respostes a aquestes preguntes els ha connectat amb les seves necessitats i vivències. N’hi ha que ha recordat que a l’hospital els havien posat oxigen, d’altres que fan servir el cough assist, d’altres que quan cal fan nebulitzacions, etc.

S'ha creat un plafó monogràfic del tema que s'ha anat fent servir a mesura que la infermera i l'auxiliar d'infermeria han entrat a l’aula a fer les explicacions pertinents.

S'ha anat fent un mural, s'ha fet comprensions, s'ha jugat a fer d’infermers amb nines, s'ha fet la maleta de l’Eli (la infermera) i s'ha mirat vídeos resum de tot el tema, que s'han penjat a un Amida.

 

AMIDA LA INFERMERA

 

Ha estat una experiència molt enriquidora de treball conjunt amb infermeria.

A nivell d’autoestima, ha estat important ja que cada un d’ells ha tingut el seu moment de mostrar coses als altres: com es fa la cura dels ulls, com es fa un cough assist, com es fa una glicèmia,... també han pogut veure de ben a la vora i tocar estris, per exemple han pogut escoltar el cor de l’Eli amb el fonendoscopi.

Agraïm molt la tasca de l’Eli i l’Elena (la infermera i l'auxiliar), tant en el dia a dia com en l’acompanyament que ens han fet en aquest aprenentatge.

Us deixem un vídeo d’un parell de sessions:

 

ELS INVENTORS TREBALLEN LA INFERMERA

Les aules de Bombers i Artistes han participat de la V edició de l'Educació Física al carrer que ha tingut lloc aquest dijous 30 de març a l'espai del nou parc central de Mataró. 

Mes de 1500 nens i nenes de 30 escoles de la ciutat han participat en aquesta edició gaudint d'un matí ple d'activitats entorn a l'educació física acabant tots junts ballant zumba.

 

El passat 1 de març l’alumnat de l’aula de 3r B de l’escola Joan Sanpera i l’aula dels Inventors de l’Escola d’EE l’Arboç vam fer un meet per conèixer-nos una mica millor i compartir aprenentatges. 

L’alumnat de 3r B van poder preguntar alguns dubtes als companys i companyes de l’Arboç. L'aula d'invenors va estar contenta de poder explicar que a l’escola tenim una infermera i que estaven aprenent moltes coses relacionades amb salut. La infermera, que també estava present, va poder explicar alguna de les tasques que fa a l’escola. 

L’alumnat del Sanpera van explicar quins animals es poden trobar en els diferents ecosistemes. S’ho van preparar molt bé escollint les imatges més adequades per mostrar cada hàbitat i ensenyant símbols widgit de cada un dels animals. Per tal que els companys i companyes de l’Arboç tinguessin temps de buscar els pictos en els seus plafons, els nens i nenes de 3r B van anar explicant-ho a poc a poc i amb molta claredat. 

En Leo, que els divendres és alumne del CEIP Joan Sanpera de les Franqueses del Vallès, va estar molt i molt content d’aplegar a tots els seus companys i companyes de les 2 escoles en una activitat conjunta a través de videconferència. 

Grans i petits estem molt contents i contentes d’aquesta experiència. Anteriorment, ja havíem pogut fer altres trobades via meets, però aquesta vegada ha estat molt especial i enriquidora. 

 

 

Clica aquí per veure un recull de l'activitat

 

El passat 21 de febrer va ser el “Dia de les Llengües Maternes” i per celebrar-lo vam demanar la col·laboració per fer un muntatge amb les veus de les famílies de l’escola.

L’objectiu era aplegar cançons populars amb diferents llengües maternes de l'alumnat de l'escola.

Aquest és el resultat, moltes gràcies!

 

Clica aquí per veure el muntatge

Aquest trimestre l’aula dels Inventors hem fet música amb l’Anna i una de les sessions vam convidar a les famílies que poguessin venir a gaudir d’aquesta estona amb nosaltres.

Vam donar la possibilitat de connectar-se via meet o de venir en directe.

Al llarg de la sessió, vam escollir instruments i cançons, vam fer l’orquestra, solos i cantar. També vam ballar, però sobretot… vam compartir una estona ben divertida!

Moltes gràcies a l’Anna per aquestes sessions tan boniques, a les famílies per venir i connectar-se i als Inventors per donar-ho tot en cada una de les sessions.

Aquí us deixem una mostra de com va anar la sessió oberta a les famílies:

 

La biaula d’Inventors i Firaires hem estat treballant el Nadal a partir d’un poema cançó: “Una estrella jo faré”.

Les 2 aules hem estat treballant el poema en el moment de les tasques, ambdós grups ho han fet amb l’step i reforçat amb material més sensorial o bé fent-ne la lectura amb pictos, també hem aprofitat la mica de coreografia que té per moure una mica el cos.

A nivell d'àmbit artístic, cada alumne ha fet una estrella per a vivenciar el contingut del problema, un grup ho ha treballat a nivell sensorial treballant el causa efecte, la percepció, un vocabulari més contextualitzat i l’altre grup ho ha aprofitat per a treballar verbs i qualitats a través de símbols.

Com que el poema explicava que l’estrella brillava a dalt de l’arbre hem treballat l’arbre de Nadal, reconeguent-lo en foto, dibuix i símbol; així com alguns elements de l’arbre. La proposta ha estat en decorar uns gots de paper amb elements que hem experimentat.

Un grup ha treballat la permanència de l’objecte amb el got, el causa-efecte, la percepció i discriminació amb els botons i les boletes. La demanda de continuïtat en el pintar, etc

I l’altre grup ha fet més èmfasi en poder generar hipòtesis abans de fer, treballar les qualitats a nivell simbòlic amb pictos solts i en els seus comunicadors, així com en posar nom i símbol a les accions fetes. A la vegada que treballaven aquests objectius lingüístics se n’han treballat de cognitius com la memòria o de conceptes matemàtics com tamany o quantitat.

La darrera proposta ha estat fer un ren: cada alumne va estampar el seu peu i després de veure foto, dibuix i símbol del ren en vam mirar algunes parts: nas, ulls i banyes. Vam cercar els ulls i el nas en nosaltres mateixos i vam experimentar amb els elements que posaríem en els rens.

De nou un grup es va centrar més en les parts del propi cos, en percebre i localitzar i l’altre les van treballar més a través dels seus plafons de comunicació. Així com les qualitats que es percebien i els verbs de les accions. En repetir-se elements, ens permetia treballar la memòria i generar hipòtesis de què percebríem i explicar-ho amb el plafó.

Per tant podem veure que 3 activitats aparentment iguals s’han realitzat de manera diferenciada entre 2 aules i perseguint els objectius individuals de cada alumne; així com ajustant les estratègies i recursos a les situacions de cada alumne.

Gaudiu dels vídeos i aprofitem per a desitjar-vos… Bones Festes!!!